Izmjenama i dopunama Zakona o budžetu, nezakonito dodijeljena pomoć od dva miliona eura za Montenegroerlajnz (MA) će postati sastavni dio budžeta. To se da zaključiti čitanjem obrazloženja teksta rebalansa u kojem se navodi da će se povećanje tekuće rezerve u iznosu od osam miliona eura iskoristiti, između ostalog, „za realizaciju već usvojenih zaključaka Vlade”. Pomoć za MA je uplaćena na osnovu tajnog zaključka Vlade upravo iz tekuće rezerve.
Ministarstvo finansija nije „Danu” potvrdilo ovu informaciju, ali je ni demantovalo. Na direktno pitanje „Dana” da li će usvajanjem rebalansa, nezakonita pomoć za MA postati sastavni dio budžeta, iz Ministarstva finansija su odgovorili vrlo uopšteno. Kazali su da su ukupni planirani izdaci budžeta predlogom rebalansa uvećani za osam miliona.
– Povećanje se odnosi na uvećanje sredstava tekuće budžetske rezerve i to za potrebe finansiranja nepredviđenih izdataka do kraja tekuće godine, kao i za realizaciju već usvojenih zaključaka Vlade – odgovorili su iz MF-a, citirajući tekst rebalansa.
Uopšteno su odgovorili i kome će se sve uplatiti novac po osnovu zaključaka Vlade, navodeći da su sredstva tekuće budžetske rezerve korišćena za obezbjeđenje nedostajućih sredstava za finansiranje redovne djelatnosti potrošačkih jedinica, pomoć pravnim licima za finansiranje djelatnosti, pomoć fizičkim licima za: liječenje, školovanje, poboljšanje materijalne situacije i ostale namjene u skladu sa Zakonom. Na osnovu odgovora, da se zaključiti da nezakonita pomoć za MA spada u kategoriju „pomoć pravnim licima za finansiranje djelatnosti”.
Funkcioner GP URA Miloš Konatar je ocijenio da je državna pomoć za MA nezakonita i da nema tog rebalansa koji je može učiniti zakonitom.
– Zakon je jasan: kada jedno preduzeće dobije državnu pomoć, u narednih 10 godina ne može primiti ponovo pomoć od države. Osim nezakonitosti, posebno je problematična netransparentnost raspolaganja budžetskim rezervama. I poslednji slučaj sa MA Vlada je proglasila službenom tajnom. Dakle, imamo Vladu koja od građana krije kako troši njihov novac, što je neprihvatljivo – kazao je Konatar.
Podsjetio je da je Vlada od 2011. godine iz budžetskih rezervi potrošila preko 90 miliona eura i svaki predmet proglasila povjerljivim i tajnim.
- Trošenje novca iz budžetskih rezervi predstavlja „crnu rupu” u javnim finansijama, jer se Vlada ponaša tako da kada hoće da sakrije kome i šta plaća, ona ta sredstva isplaćuje preko budžetskih rezervi i to proglašava službenom tajnom. Ako nemaju šta da kriju, neka objave kako je potrošeno 90 miliona od 2011. godine. Za taj novac se mogao napraviti još jedan tunel „Sozina” – istakao je poslanik GP URA.
Netransparentnost trošenja novca iz budžetskih rezervi je, kako je naveo, zabrinjavajuća i nedopustiva.
– Članom 43 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti Vladi i Ministarstvu finansija su data uopštena ovlašćenja bez detaljnog preciziranja kako i kada se može raspolagati sredstvima iz budžetske rezerve što, naravno, Vlada DPS-a zloupotrebljava i samo na osnovu internih odluka i uredbi dijeli pare poreskih obaveznika netransparentno i bez bilo kakve kontrole. Uostalom, to je i pokazao poslednji slučaj „Montenegroerlajnz”, koji je samo vrh brijega i mali dio ukupno potrošenih sredstava iz budžetskih rezervi – zaključio je Konatar.D.M.
Novac će tajno potrošiti
Ovakvim predlogom rebalansa budžeta je obesmišljen Zakon o reprogramu poreskih dugovanja na način da mi ne znamo kako će se potrošiti osam miliona eura koje je država naplatila od poreskih dužnika, rekao je Konatar.
– Bilo bi bolje da je rebalansom predviđeno da osam miliona eura poreza ode na razvoj, podršku nauci, unapređenju zdravstvenog sistema ili recimo unapređenje kapaciteta Poreske uprave. Tako bi znali na šta će se taj novac potrošiti. Ovakvim predlogom rebalansa taj novac će otići u budžetsku rezervu i tu će mu se izgubiti svaki trag. Na kraju će taj novac biti potrošen ko zna kako i Vlada će to proglasiti službenom tajnom. Zbog toga bi u uređenim i demokratskim državama neko snosio odgovornost i političku i krivičnu – istakao je on.
Povećavaju najsumnjiviju poziciju
Poslanik Aleksandar Damjanović je ocijenio da je tehničko usaglašavanje sa vladinom Uredbom providan alibi za rebalans, naročito kada se uzme u obzir da se izvorni prihodi budžeta povećavaju za svega pola procenta, što je zona statističke greške, jer ne postoji ni teoretska mogućnost da se na bazi tekućeg izvršenja budžeta projektuje takvo povećanje.
– Još veću sumnju izaziva činjenica da se za tih osam miliona prihoda od poreza i doprinosa ne povećava nijedna realna budžetska pozicija u tekućem i kapitalnom budžetu, već najmanje transparentna – tekuća rezerva. Namjera povećanja tekuće rezerve za čak 50 odsto, a zna se za šta sve služi, shodno sistemskom Zakonu o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, ukazuje da ili su dosadašnje rezerve „prebrzo” potrošene, najčešće kroz diskrecione odluke užeg kabineta, ili je neophodan dodatni novac za finansiranje nekih aktivnosti o kojima se odlučuje u uskim krugovima vlasti. Javnost mora precizno da bude obaviještena o svakom do sada i od sada utrošenom euru iz tekuće rezerve, ne čekajući decembar 2018. godine i završni račun budžeta za ovu godinu – rekao je Damjanović.